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映画クロスレビュー

『パディントン2』「移民」のクマ、排外主義と闘う

[第135回]

©2017 STUDIOCANAL S.A.S All Rights Reserved.



みどころ

ペルーから「移民」としてロンドンに移り、ヘンリー・ブラウン(ヒュー・ボネヴィル)一家の一員となったパディントン(声:ベン・ウィショー)。排外的な近所の男性に邪険にされつつ楽しく暮らすうち、骨董品店で高価な絵本を見つけ、故郷のルーシーおばさん(声:イメルダ・スタウントン)に贈ろうと働き始める。ある夜、絵本が盗まれるのを目撃し後を追うが、逆に逮捕。陰ではかつての人気俳優ブキャナン(ヒュー・グラント)がうごめいていた。(2017年、英・仏、ポール・キング監督、19日から全国順次公開)



(『パディントン2』の公式サイトはこちら


©2017 STUDIOCANAL S.A.S All Rights Reserved.


Review01 大久保清朗 評価:★★★(満点は★4つ)


不寛容な世界に降りた天使


こんなシーンがある。育ての親であるルーシーおばさんへのプレゼントを買うため、パディントンが窓掃除でお金を稼ごうとする。独り暮らしの大佐のアパートを訪問するパディントン。大佐は冷たくはねつけるが、彼は窓を拭く。窓の汚れが取れて、薄暗い大佐の部屋に光が差し込む。大佐は窓越しに通りを見る。売店の女性が大佐に気づき、ほほえみを送る。パディントンは、周囲の人々を外の世界へと連れ出していく。


また別のシーン。無実の罪で投獄されたパディントンは、洗濯係となるが、赤い靴下を洗濯機に放りこみ、一緒に洗った囚人服を薔薇色に変える。そして刑務所中で恐れられている料理人の大男の怒りを、自家製マーマレードで沈静させる。


どちらのシーンでも、固く心を閉ざしていた人間が、ふとしたきっかけで相手を受け入れる。そこで流れるのはパディントンの出身地ペルーのものとおぼしきラテン音楽バンドによる軽快なメロディー。現代社会の移民問題が暗示され、彼が不寛容な世界に降臨した天使でありながら、窓拭きや料理といった地に足のついた労働によって社会を変える変革者として描かれる。


彼を罠にはめるのが、嫉妬と強欲を象徴するヒュー・グラント扮する落ち目の舞台俳優。不寛容を体現しつつ、嬉々として演じきる。最後、『雨に唄えば』『シェルブールの雨傘』を彷彿とさせるミュージカルシーンを余裕綽々(しゃくしゃく)にこなしてみせる。まことにあっぱれな役者魂というほかない。



Okubo Kiyoakiz

1978年生まれ。映画評論家。山形大人文社会科学部准教授。専門は映画史。訳書に「不完全さの醍醐味 クロード・シャブロルとの対話」。








Review02 クラウディア・プイグ 評価:★★★(満点は★4つ)


慎み深い「よそ者」を体現


パディントンが暮らすのは人種的に多様な地区。周囲がパディントンに魅了される一方で、人とは違う見た目のパディントンに疑念を抱く偏狭な男が出てくる。今作は、見知らぬ人を受け入れようというメッセージとともに、英国の欧州連合(EU)離脱や不寛容の広がりについて、やんわりと物申している。


とはいえパディントンは親切で礼儀正しく、慎み深く、いわば社会規範を守ったロールモデルだ。いろいろな意味で「よき移民」。「外国人やよそ者は超善良で、感謝の心を絶やさないものだ」という考え方を体現している。


もっとも、刑務所の囚人のような「はずれ者」をパディントンが受け入れ親しくなってゆく過程を通し、パディントンほどの行儀のよさや品のない彼らにだって優しい心はあるのだ、という点を観客にさりげなく気づかせてもくれる。


The joyful marmalade-loving teddy bear is back and even more adorable, in Paddington 2, a sweet, and visually inventive romp of a sequel.


The beloved children’s book series about an endearing talking bear cub “from deepest, darkest Peru” was first written by Michael Bond in 1958, and now includes 150 books translated into more than 30 languages. (Bond died earlier this year at 91.)


Paddington hit screens in 2015. Both films were overseen by Harry Potter producer David Heyman. Paddington (delightfully voiced by Ben Whishaw) walks upright and talks with a delightful British accent. This time around, Paddington spends more time clad in striped prison gear than in his trademark blue duffel coat and floppy red hat, confined in the most inviting-looking prison ever seen on film. Innocence reigns in this likeable children’s movie. Even among the convicts in Portobello Prison, Paddington makes friends and wins hearts.


“He looks for the good in all of us; and somehow he finds it,” says Henry Brown (Downton Abbey’s Hugh Bonneville), the patriarch of Paddington’s adopted family. Before he was sent away, Paddington had been living on a lovely West London street with the Brown family, charming nearly everyone he meets in their friendly and racially diverse neighborhood. The one person who resists Paddington’s charms is Mr. Curry (Peter Capaldi), a closed-minded man who mistrusts those who don’t look like him. The film is gently making a statement about Brexit and intolerance, with its message of inclusiveness and kindness to strangers.


Several of the first film’s A-list actors are back. Besides Bonneville, Sally Hawkins returns as the free-spirited Mary Brown. Paddington 2 features a veritable who’s who of British talent with Brendan Gleeson as Knuckles McGinty, an intimidating prison cook, Julie Walters plays housekeeper Mrs. Bird, Jim Broadbent appears as an antique store owner and Tom Conti is a curmudgeonly judge. A self-centered actor is Paddington’s nemesis, played in campy villainous style by Hugh Grant. Be sure to stay through the credits for maximum musical fun.


Through a series of events that underscore his good nature and brave heart, Paddington is accused of robbery. But the bear cub clings steadfastly to the advice of his beloved Aunt Lucy: “If you’re kind and polite, the world will be right.”


Small children will be enthralled by Paddington’s expressive eyes, furry face and sweet voice. Nothing in this family adventure is inordinately scary or threatening; it’s appropriate for the youngest moviegoers. Adults will find the blend of live action and computer animation familiar, but appealing. When a historical sequence is rendered in pop-up book style animation, the production design grows dazzling.

The story has a simple message of kindness that parents will appreciate and the tale has funny sequences for all ages. Some droll quips are directly aimed at the grownups watching.


An old-fashioned sensibility amid a modern setting works well here. Like its precursor, Paddington 2 is never snarky or cynical. Paddington Bear is always kind, courteous and decent—a lovely role model of civility for children and adults alike. In many ways he can be viewed as a “good immigrant,” embodying the idea that foreigners and strangers need to be ultra-good citizens and ever-grateful. But the way Paddington embraces his fellow outsiders, like the inmates in Portobello Prison, subtly reminds viewers that even those without Paddington’s good manners have kindness in their hearts.


The story is cleverly-plotted, frisky and energetic, but not frenetic like many movies aimed at children. It’s paced well, with a chase involving a classic steam engine and another along the banks of the Thames where Paddington rides on the back of a large shaggy dog,


Old school animation blends with digital technology as the film captures the warmth of the sweet-natured books, and their distinctly British spirit. Imagine a love letter to London, with a nod to vibrant Wes Anderson style visuals, amid iconic monuments like Big Ben and the Tower of London


But mostly it’s Paddington, the amiable furball himself, that gives the film its irresistibly warm and fuzzy heart.



Claudia Puig

ロサンゼルス映画批評家協会会長、米公共ラジオNPRの映画番組解説者。米紙USA Todayで2001〜15年に主任映画評者を務めた。

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