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映画クロスレビュー

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[第123回]『沈黙−サイレンス−』

棄教を迫られた宣教師の選択



(公式サイトはこちらからどうぞ)



みどころ

キリシタン弾圧が激しさを増す江戸初期、ポルトガルの宣教師ロドリゴ(アンドリュー・ガーフィールド)とガルペ(アダム・ドライバー)がキチジロー(窪塚洋介)の案内で長崎に潜入。モキチ(塚本晋也)ら隠れ信徒が壮絶な拷問に遭うなか、裏切られてロドリゴらも長崎奉行(イッセー尾形)に捕らえられる。棄教を迫られるロドリゴは、師と仰いだ高名な宣教師フェレイラ(リーアム・ニーソン)と再会する。遠藤周作の小説をマーティン・スコセッシ監督が映画化。(2016年、米、21日から全国順次公開)





Review01 樋口尚文 評価:★★★▲(満点は★4つ、▲は0.5)


デジタル的酷薄さと殺気


遠藤周作「沈黙」は1971年にも篠田正浩監督で映画化され、フィルム的な美しさをもって残酷な寓話(ぐうわ)のように描かれた。しかし、スコセッシの手になる「沈黙」は、何よりデジタル的な酷薄さと殺気によって占められている。キリスト教の布教のためにひそかに来日したふたりの司祭に、信仰を危険視する時の権力は棄教を迫る。そうしないと罪もない隠れキリシタンの農民たちを次々に処刑すると脅された司祭は、はたして転ぶ(=転宗する)のか否か。この一点に向けて、司祭たちの極限的な痛覚と逡巡が描かれる。


ガーフィールドとドライバーという二大若手スターがこの司祭の煩悶(はんもん)を熱演しているが、実は「沈黙」の設定にあっては、このあらかじめ強き信徒よりも、彼らから脱落する「弱き者」のキチジローと彼らを追い詰めんと「謀る者」の長崎奉行・井上筑後守が、魅力的な役どころである。今回はキチジローのみっともなく後悔の念を引きずるさまを窪塚洋介が力演し、元キリシタンから弾圧側にまわった井上筑後守の(いくぶん道化的な)倒錯ぶりをイッセー尾形が乗りに乗って演じている。


それにしても弾圧側の上から下まで、「そんなに深く考えずに、形だけでいいのだから」という誘い文句で踏み絵を勧めるところが、妙におっかない。これは面従腹背でもいいからおとなしくしとれやというタテマエ国家の手に負えない(沼のような!)風土を、まっすぐで敬虔(けいけん)な西欧の信仰が御すことができるのか、という話でもあった。



Higuchi Naofumi

1962年生まれ。映画批評家。主な著書に「大島渚のすべて」「黒澤明の映画術」「『砂の器』と『日本沈没』」など。





Review02 クラウディア・プイグ 評価:★★▲


印象深いイッセー尾形


この作品に情熱をかけたスコセッシは無償で撮影し、出演した著名俳優たちも通常より低いギャラで引き受けた、と報じられている。宗教や精神性についてのシリアスな映画は大ヒットにならないと考慮してのことで、素晴らしい。


だが、だからといって単調さや冗長さに陥っていいわけではない。作品の焦点は宣教師に当てられ、日本の村人のキャラクターはあまり掘り下げられず、一面的に描かれている。結果、ビジュアル的な力強さが弱まり、平板になっている。幕府はキリスト教を排除し、多くのキリシタンは殉教をいとわないという単純な構図となっているが、そう明快だったとは言いきれないのではないだろうか。


最も記憶に残る演技をしたのはイッセー尾形だろう。アカデミー助演男優賞にノミネートされるのではないか。


(原文)

It’s a rare movie that gets a private papal audience. And in many ways Silence (** ½ out of 4) is worthy of being screened by the Roman Catholic pontiff, Pope Francis. It grapples with serious questions of faith and is beautifully-shot and meticulous in its production design.


Unfortunately, the epic tale of Catholicism banned in 17th Century Japan is also intermittently overwrought and tedious.


Director Martin Scorsese has said he has wanted to make this film, based on the 1966 novel by Shusaku Endo, for three decades. He has affirmed—verbally and in his films--that he’s interested in all things Catholic, and is particularly fascinated by Christian beliefs in everyday life, which is one of the themes of the film.


A pair of Jesuit missionaries, Sebastião Rodrigues (Andrew Garfield) and Francisco Garrpe (Adam Driver) are sent from Portugal to Japan by their superior, Father Allessandro Valignano (Ciaran Hinds) during the time of Kakure Krisihitan (“hidden Christians”_ to search for their missing mentor Christovao Ferreira (Liam Neeson). Ferreira was believed to have renounced his faith under torture. During this time Christianity—and nearly all foreign contact-- was outlawed, so the priests had to remain in hiding during their mission.


“The moment you set foot into that country you step into high danger,” the two priests are warned.


Their forbidden presence became known to some Christian villagers, and the priests secretly ministered to these devotees. Both the priests and the Christian villagers faced the possibility of dire punishment and death, if discovered. The focus of the film is on the priests and Scorsese pays too little on-screen attention to the Japanese villagers. Scorsese doesn’t fully develop their characters, even though they are taking great personal risks to hide the pair of priests. They are depicted as a monolithic, almost interchangeable, group of villagers. The government is shown as seeking to purge Japan of all western influence and the villagers are sacrificed to that greater cause. The issue seems simplified, almost black and white. Most of the villagers are so sure of their faith that they are willing martyrs. Surely, it wasn’t all so clear-cut?


The spiritual toll on the missionaries may be even greater than the physical toll taken as they live in hiding on meager food rations. The priests can’t help but question the tenets of their religions and wonder about a god that is silent as his adherents suffer terrible fates.


The story’s sweeping themes of faith and doubt are the key elements of the film.


One of the more powerful scenes involves Father Sebastião, as his faith is sorely tested.


“I pray, but I’m lost,” he intones. “Am I just praying to silence?”


But perhaps the most memorable performance is by Issei Ogata as the menacing Inquisitor Inoue, who oversees the persecution of Japanese Christians. He will surely be nominated for a best supporting actor Oscar.


Scorsese was unquestionably passionate about the film, which was shot in Taiwan. The cinematography by Rodriego Prieto is stunning, and the visual details evoked by veteran production designer and longtime Scorsese collaborator Dante Ferretti evokes the era convincingly. Much has been written about how Scorsese didn’t take a fee for this faith-centered film. Even his A-list cast received smaller than usual sums. All associated with the film were no doubt mindful that a serious and comprehensive film about religion and spirituality is rarely a box office hit.


But while admirable, none of this mitigates the fact that film is sluggish in many parts, too long overall, and many characters are insufficiently developed. All of this undercuts the visual power of the film. While the craftsmanship is undeniable and the themes of spiritual belief, betrayal and redemption are laudable, the film feels flat and not as emotional or moving as it should be.




Claudia Puig

ロサンゼルス映画批評家協会会長、米公共ラジオNPRの映画番組解説者。米紙USA Todayで2001〜15年に主任映画評者を務めた。




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